lördag, mars 21, 2009

Surbrunnsgatan

På Surbrunnsgatan låg för mer än 40 år sedan en skivaffär som hette LP-center. Jag tror att den låg på Surbrunnsgatan, annars på någon av dess parallellgator. LP-center importerade skivor från USA och sålde dem billigt. Man kunde få en long-player för max 10 kronor. Mest var det country som stod i lådorna men även annat fanns. Artisterna var för det mesta okända. Ibland gick det dock att göra fynd. På tal om något helt annat - för snart 100 år sedan fick min mormor för sig att hon skulle flytta till Stockholm och då till just Surbrunnsgatan för där bodde släktingar till henne. Kvinnan i familjen städade tågen på Östra station och det var meningen att mormor skulle hjälpa henne. Två veckor stod hon ut med att andas Stockholmsluft, därefter reste hon hem igen till Närtuna i Roslagen. Storstaden var inget för henne. Så småningom träffade hon morfar och på den vägen blev det. Jag vet egentligen inte vart jag vill komma med det här för tänk om det inte var på Surbrunnsgatan som LP-center låg för då...ja, då...har jag kommit helt fel.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida