söndag, juni 21, 2009

Mer Öregrund


I barndomen besökte jag en gång Öregrund. Min moster Maja och hennes man Johan var med. Vi åkte i en Ford Taunus 17 M, mamma körde. Det regnade under en stor del av resan och varje gång som jag hör en vindrutetorkare vina, påminns jag om färden upp till den lilla kuststaden. Johan var förlagd till Öregrund under en del av beredskapen. Han ville återuppliva den tiden. Vi gick runt och tittade, jag kommer inte ihåg så många detaljer men leverpastejsmörgåsen på konditoriet har jag fortfarande i färskt minne. Kanske var det samma konditori som det på bilden ovan. Eller också var det ett annat. Det här var ju på 1950-talet och mycket har ändrats sen dess. Konditorier kommer och går, få är det som består. Det ska väl i så fall vara Vetekatten i Stockholm och Ofvandahls i Uppsala. Fribergs i Roslags-Näsby är det knappast någon som minns längre. Det var annars ett härligt konditori. Skyltdockan är fotograferad på en loppmarknad i Norrskedika. På den andra loppisen tvärs över vägen, köpte jag Nacka Skoglunds "En miljon för en klackspark". Jag köpte också ett vykort avsänt från E och T i Kalhäll till E. Söderqvist i Östhammar. På det berättas om en grannfamilj som ska flytta till Gävle. De är dock väldigt sjuka allihop. Frun har till exempel vatten i knäet. Man undrar hur det gick för familjen. Blev det någon flytt eller inte?

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida