lördag, september 23, 2006

Den ensamme slår tillbaka


Idag är det lördag och vi ska ha kräftskiva till kvällen. Genom fönstret ser jag hur min fru klipper gräs med vår gamla handjagare. Det går lite trögt, hon får ta i ordentligt för att någonting ska hända. Har hon verkligen ingen som kan hjälpa sig med gräsklippningen, jag till exempel? Men jag sitter ju här och skriver och är allmänt okontaktbar. Dessutom sa läkaren att jag inte fick utsätta mig för stress, det är nog bäst att följa hans råd.

Vi ska inte bara äta kräftor ikväll. En hel del "riktig" mat finns också på menyn. Jag har gjort en ansjovispaj som lovar mycket och just nu står en välkryddad fläskkarré i ugnen och svettas på låg temperatur. Till den blir det potatisgratäng enligt sjömanskockens recept. Öl, vin och snaps kommer också att serveras liksom en Kesokaka till kaffet. Nu blir jag så fruktansvärt hungrig att jag ser mig tvungen att ta en macka med falukorv. Toppen!

Ansjovispajen ser för övrigt ut som ovan till höger. Det är smör och en äggula i pajdegen samt vispgrädde i äggstanningen.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida