söndag, september 23, 2007

Att blogga

Att blogga innebär ju att man snabbt slänger ur sig det man vill säga. Det har jag tagit fasta på och jag vill nu redogöra för mitt tillvägagångssätt. 1: Innan jag överhuvudtaget börjar skriva tänker jag igenom mitt inlägg mycket noga. Jag går då in i ett nästintill meditativt tillstånd där jag försöker stänga av alla impulser utifrån och göra mig allmänt okontaktbar. Denna process kan vara upp till två veckor. 2: Jag skriver ner exakt det jag vill ha sagt på ett vanligt A-4 papper med en penna av typ Pilot Super Grip M (svart eller blå). 3: Jag läser igenom det skrivna och stryker under alla felaktigheter med samma typ av penna fast röd denna gång. 4: Den korrigerade texten förs in på ett nytt A-4 papper som är betydligt tjockare och av finare kvalitet än det första. 5: Texten gås nu igenom ytterligare en gång, språkliga fadäser av grammatikalisk art rättas till liksom ordval. Det är ju så lätt att i upphetsningen välja fel synonym så att det bara blir crepes av hela anrättningen. 6: Den av mig godkända texten överförs till en för detta ändamål speciellt inköpt anteckningsbok. Den är svart, spiralbunden och sidorna är utan radmarkeringar vilket jag tycker skänker en större frihetskänsla. Mellan dess pärmar får orden ligga och svälla till sig några dagar innan det är dags för 7: Knäppa på datorn, logga in på Blogger och helt enkelt skriva ner ord för ord det som står i anteckningsboken och därefter trycka på publicera. Där ser ni själva hur smidigt det är att blogga. Sju enkla steg och omvärlden har fått ta del av era spontana funderingar. Underbart är snabbt, eller hur?

1 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Måste ju läsa vad som skrivs i den tidningsomnämnda bloggen (kanske snart går upp som trea bakom herr och fru Schulman). Har inte hunnit läsa särskilt mycket än, men favoriten hittills är dagens inlägg. Falukorven och hörnet var också tankvärda:-)
Ha det bra,
Mvh Erik

10:21 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida