fredag, december 28, 2007

Sveriges domkyrkoklockor

Jag läste fel i P2:s programtablå. Det är inte Sveriges domkyrkorglar som ska inviga det nya året kl. 0.05 utan det är domkyrkoklockorna som ska göra det. En av orglarna får i alla fall tjänstgöra strax innan tolvslaget då "Das alte Jahr vergangen ist" av herr J S Bach framförs. Själv var jag inne i Uppsala domkyrka för några veckor sedan. Man kan inte längre gå upp i tornet vilket är tur eftersom den uppstigningen var en av barndomens stora skräckupplevelser. Jag bläddrade lite i en skrift som författats av en person som tillsammans med en kamrat övernattade inne i domkyrkan någon gång på 1950-talet. De hade inte sett spöken men det var svårt att hitta ett någorlunda bekvämt sovunderlag. Jag köpte också en skiva med Uppsala Domkyrkokör. Kvinnan i butiken sa att jag skulle titta efter att det verkligen låg en skiva i fodralet eftersom hon för en tid sedan sålde en skiva utan skiva så att säga. Jag öppnade fodralet, undersökte innehållet och sa sedan med förvåning i rösten: "Sven-Ingvars bästa?" Så där är det när man ska skämta sig igenom tillvaron. Vissa människor skämtar aldrig. De anser att tillvaron är för allvarlig för det. De har helt rätt. Sven-Ingvarsskämtet blev därför mitt sista år 2007. 2008 kommer skämten att infinna sig endast på bestämda dagar: 21 januari, 12 februari, 18 april och några till som ännu inte är bestämda. Men nu ser vi fram emot domkyrkoklockorna.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida