tisdag, juni 17, 2008

En slagbjörn

Sittande i bersån med pipan, pluntan och en smörgås som sällskap, minns jag plötsligt C J L Almqvists ord: Kommer en slagbjörn, slagbjörn jag smeker. Jag vet inte om jag håller med gamle C J L. Om jag såg en slagbjörn skulle jag antagligen försöka hålla den på avstånd med en lång stör, kanske ropa hotelseord eller som en sista utväg, kasta sten på den jäkeln som mannen i Lennart Hylands klassiska radiorepotage från 40-talet svarar när han får frågan om han brukar skjuta björnar med pilbåge. Klockan är nu 21.53. Ännu har ingen slagbjörn uppenbarat sig. Det står 1 - 0 till Italien mot Frankrike i fotbolls-EM. Det är slagbjörnarnas kamp - vilka famntag, vilka smekningar.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida