söndag, juni 01, 2008

Minne från Malta

När jag sista dagen gick omkring på stenstranden nedanför vårt hotell i St. Julians, började jag av någon anledning att tänka på Josef Kjellgren (1907-1948), en av 30-talets tunga arbetardiktare. Jag tänkte att jag skulle läsa hans böcker när jag kom hem. Det blev som ett löfte - om inte flygplanet störtade under hemresan skulle jag läsa alla hans böcker. Som tur var satte jag inte upp ett exakt datum för projektets slutförande. Jag kan säga att det just nu, ett år efteråt, ännu inte påbörjats. För att ändå på något sätt kompensera mitt svek vill jag gärna citera en strof ur dikten "Förstadsminne" från samlingen "Occident" (1933).

Varje kväll mötte jag dig vid den mörka porten
och vi vandrade sida vid sida in i den dunkla stadsparken.
Träden hade ännu ej fått några löv,
de stod där knotiga, svarta och grå.
Minns du deras magra skuggor,
och minns du fabrikens mörka siluett bakom deras
genomskinliga kronor.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida