söndag, oktober 05, 2008

Vatten

I skolan blev man ofta törstig när man spelat fotboll och det som fanns att dricka var förstås vatten. Vi stod i en lång rad framför vattenkranen och väntade på vår tur att få i oss de läskande dropparna. Om man tyckte att den som stod framför drack väldigt mycket, kunde man säga: "Hörru, drick inte upp hela Värtan". En lumparkompis uppvuxen på Kungsholmen berättade att de brukade säga: "Hörru, drick inte upp hela Klara sjö". Jag kan tänka mig att det finns ett oändligt antal lokala varianter på detta tema, t.ex "Hörru, drick inte hela Siljan" eller "Hörru, drick inte upp hela Vänern". När jag frågade min dotter vad de säger i samma situation, berättade hon att de vanligtvis inte säger någonting alls, i den mån de överhuvudtaget dricker vatten. Jaja, jag får väl skriva själv då: "Hörru, drick inte upp hela VALLENTUNASJÖN!" Där satt den.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida