lördag, februari 14, 2009

Samlade dikter

Jag har investerat i George Mackay Browns samlade dikter. Det är en tung volym - 740 gram fördelade på 547 sidor men då är förstås förord, index och lite annat smått och gott inräknade. Min målsättning är att jag ska läsa den här boken från första sidan till den sista. Det är inte så lätt eftersom jag läser den på engelska. Min gymnasieordbok får finna sig i att bli öppnad "stup i kvarten" som man säger fast det mer är frågan om flera gånger i minuten. Jag borde förstås ha vetat att loaves är plural av loaf som betyder bröd. Endeavour kände jag igen. Det var namnet på James Cooks fartyg som han använde under sina resor i Söderhavet. Finns även som rymdfärja och betyder strävan. Däremot visste jag inte att endorse betyder bekräfta och att en joiner är en möbelsnickare. Jag skriver ner alla ord som jag inte förstår. Det har redan blivit en lång lista och helt klart är att detta projekt kommer att ta tid. Sista ordet i den sista dikten är det dock ingen tvekan om - whisky. Det är ett internationellt gångbart ord och även något som G M Brown gärna svepte i sig råfuktiga kvällar på Orkneyöarna. Jag kanske får ta mig en också om jag ska gå iland med det här.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida