söndag, maj 31, 2009

Kikärtor

Jag öppnade en burk med kikärtor från Zeta för att ha dem i salladen men de var inte goda. Det var säkert inget fel på dem, bäst före datumet låg långt in i 2010 men de var inte goda ändå. De var lite torra och smaklösa och jag tänkte hela tiden på John Franklin och hans mannar som dog av förgiftning på grund av att bly läckt in i deras konservburkar. Nu går naturligtvis inte dagens konservburkar och de som fanns för 200 år sedan att jämföras men jag kunde ändå se i mitt inre hur expeditionen gick sin fruktansvärda död till mötes på King William Island och Beechy Island, två öar i farvattnen mellan Kanada och Grönland. Blyförgiftning är inte att leka med. Även om risken var liten, ratade jag ärtorna och hällde ur dem där de hörde hemma - i soppåsen.

Blyförgiftning anses vara en av flera anledningar till att deltagarna i John Franklins polarexpedition, med uppdrag att urforska nordvästpassagen, gick under till sista man.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida