tisdag, juni 23, 2009

En gång under havet

Midsommaren 2009 är redan historia. Men minnena finns förstås kvar. Jag tog en promenad på midsommardagens morgon och såg då detta svanpar som svalkade sig i vattnet mellan Gräsö och fastlandet. Det sägs att det går en gång under havet från Öregrunds kyrka och ut till Gräsö. Den ska ha tillkommit i försvarssyfte. Vet inte om det är sant. Det låter ju otroligt. Vilket arbete! När utfördes det och vem stod för grävningen? Jag tror inte att det är sant. Jag tror att någon ljuger. Eller åtminstone handskas ovarsamt med sanningen. Kanske började man gräva men insåg snabbt att projektet inte gick att genomföra. Möjligen finns ett embryo till tunnel, antingen på Gräsösidan eller på fastlandssidan. Det finns alltid två sidor men i detta fall sannolikt ingen tunnel. Hela idén verkar vansinnig. Skulle man fly igenom den? Fly från vad? Åt vilket håll? Tänk om man flydde från båda hållen och möttes på mitten - katastrof. Morgonen är frisk och klar med sol. De som festat under natten sover tungt. Svanparet guppar på vattnet ovetande om den eventuella tunnel som som finns under dem. Jag säger för sista gången; det finns ingen tunnel men jag skulle gärna vilja att det fanns en. Varför? Att fly igenom förstås.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida