fredag, juli 10, 2009

Bekännelse

Det finns 92 kyrkor på Gotland. Jag var inte inne i en enda av dem. Det var dåligt gjort. Jag borde ha besökt åtminstone några stycken. Jag vet inte varför det blev så. De finns ju överallt. Det är bara att höja blicken så sticker ett kyrktorn upp över trädtopparna. Men en del var låsta. Vid andra pågick underhållsarbeten. Man vill inte klampa på, man vill inte störa. Och så är det trafiken. När man ska svänga av ligger det bilar bakom som tränger på. De har bråttom, de tar inga religiösa hänsyn. De vill fort fram i tillvaron. Egentligen är allt deras fel. Jag skyller på dem. Men det är fortfarande dåligt. Mina ursäkter är dåliga, likaså mina bortförklaringar. Det regnade också. Det gjorde att det var svårt att stiga ur bilen. Vem vill bli blöt? Ser just nu en film om djungelkriget i Burma. Där blev folk både blöta och sjuka. Fruktansvärda förhållanden rådde. Den film jag tittar på är del 5 av 12. Det kommer en varje vecka, jag samlar på dem. Många tycker att det är konstigt men med den första (som man fick gratis), medföljde en samlarbox. Den fick man själv vika ihop efter nerskrivna instruktioner. Det var fasansfullt i Burma och på många andra ställen under 2:a världskriget. Fortfarande kan det vara så i stora delar av världen. Fasansfullt. Men inte inne i de 92 gotländska kyrkorna. Där är det lugnt och fridfullt. Om jag klivit in i någon av dem hade jag märkt det.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida