söndag, januari 30, 2011

Söndag 30 januari

När jag startar min lilla EEE PC står det över hela skärmen: Connection refused, kill it. Detta inträffar varje gång. Sedan startar den i alla fall.
Idag är det söndag. I Midsomer smyger någon omkring i buskarna. Denne någon har en hemsk mask för ansiktet. Vad som kommer att hända står helt klart.
Ond bråd död väntar bakom hörnet.
Gammalt hat väcks till liv, känslorna stiger som rök mot himlen. Svart hat, svart rök.
Tror du på spöken? frågar någon.
Det finns alltid en logisk förklaring, svarar sergeant Jones.
Finns det?
Vädret har varit milt de senaste dagarna, temperaturen har hållit sig runt nollstrecket. Ingen mer snö har synts till.
Hur mår du? frågar Jones.
Bra tills du kom, svarar kvinnan (fotografen) och börjar gråta.
Hemligheter lurar i vassen, inte bara gammelgäddan. Man kunde inte tro att den kvinnliga fotografen var inblandad i ett fruktansvärt brott begånget 20 år tidigare men det var hon.
En av mina nya favoritfilmer är "Främlingen från skyn" från 1956. Huvudrollerna spelas av Marianne Bengtsson och Alf Kjellin, Rolf Husberg har regisserat. Filmen bygger på Linda Rays roman "Kurirplan nödlandar".
Speciellt tycker jag att första delen av filmen är bra, man kan säga ända tills dess Lo (M.Bengtsson), stiger på tåget för att försöka hitta fallskärmsmannen som ingen tror på att hon har sett landa ute på myren.
Fallskärmsmannen är i sin tur ute efter de två flyktingar som var med på det nödlandande planet. Det rör sig om politiska förvecklingar på hög nivå.
Den andra delen, när de är på tåget och i gjuteriet, är i och för sig också bra.
I höstas spelade jag in filmen på video, sedan fick jag den på DVD i julklapp.
Jag kan se den om och om igen. Arne Källerud och Georg Funkquist spelar två handelsresande, det gör de bra. Fallskärmsmannen spelas av Günther Hüttmann. Sif Ruud är också med.
Günther Hüttmann var tysk och levde mellan 1927 0ch 2008.
De flesta som är med i filmen är döda nu, dock ej Sif Ruud som lever. Människorna på bilden ovan är också döda förutom flickan i mitten i bakre raden, det är min moster och henne besökte vi idag. Hon bjöd på kaffe och sockerkaka.
Det smakade utomordentligt gott.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida