fredag, oktober 06, 2006

Blåsjön


"Motiv från Blåsjön" står det på detta vykort som jag köpte på loppmarknaden i Brottby, sista veckan som den höll öppet för säsongen. På hösten gör nämligen ägarinnan som flyttfåglarna - beger sig söderut. Blåsjön ligger annars i Jämtland och är känt för sin djupa snö och att själva sjön, bestående av två delar - stora och lilla Blåsjön - även den är djup; 144 meter sägs det vilket gör den till Sveriges tredje på listan. Till sådana djup vågar jag aldrig ta mig ner. Vykortet intresserade mig därför att jag trodde det var fotograferat av Elliord Matsson från Spillersboda, en av landets mest kända vykortsfotografer. Hans speciella signum var de molnrika himlarna och att han ofta försökte få med sin kära bil, en Citroênpadda, på bilderna. Det hade förstås varit svårt på denna som han ju inte heller har tagit. Vem som har gjort det får bli en gåta. På baksidan står dock stämplat "Extra prima fotografi" och det måste man hålla med om.

1 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Hej Thomas ! Först nu, i denna stund kom jag på var kunna blogg-svara. Fann icke först och kände mej ovanligt dum men fan den som ger sej eller... Är hemma o snorar annars mår jag bra. // Vi höres Ulf

3:09 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida