torsdag, oktober 25, 2007

En gammal reseradio



Min morbror Kalle hyrde en sommar ett hus på Gräddö som i och för sig inte är någon ö men en trevlig plats ändå. Det här var i början på 1960-talet. Vi var där och hälsade på. Jag minns att vi rodde ut på viken och fram till en rostig skorv som låg för ankar. Den verkade helt övergiven. Det var lite spöklikt att ro runtomkring fartyget medan man funderade på varför det låg där och vart besättningen tagit vägen. Efteråt gick vi upp till stugan och åt sill och potatis, de vuxna drack öl och nubbe medan jag fick Loranga. Efteråt blev det kaffe och färska bullar. Det var en lång, het sommardag i Roslagens famn. Jag minns ytterligare en detalj; morbror Kalles reseradio med sina fantasieggande namn prydligt uppställda runt inställningsratten - Hilversum, Kiev, Leningrad, Warszawa, m.fl. Det här är förstås inte den radion men efter vad jag kommer ihåg såg den likadan ut, möjligen att färgen var en annan. Jag tror faktiskt att det är så att om man någon gång rattat in stationer som Ceskoslovensko eller Prag på en reseradio av märket Radiola, kommer tillvaron aldrig mer att bli sig lik. Den blir helt enkelt annorlunda.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida