lördag, oktober 13, 2007

Radioföljetongen

Två radioföljetonger från 1950-talet: "En studie i rött" av Sir A. Conan Doyle och "David Balfours äventyr" av Robert Louis Stephenson. I bok nr. 1 träffas Sherlock Holmes och Dr. Watson för första gången, de flyttar in på Baker Street 221 B och löser lite senare mordet på Enoch J Drebber som hittats död en i en tom lägenhet på Lauriston Gardens nr. 3. I Stephensons bok blir den unge David Balfour frånlurad sitt rättmätiga arv och får fly för sitt liv över dimmiga skotska hedar. Efter många äventyr segrar dock rättvisan till slut och David Balfour vinner sitt kungarike. Jag hävdar att dessa radioföljetonger skapade ett starkt läsintresse hos mig. Jag ville veta mer om människor och om världen som fanns utanför vår lilla röda stuga i skogsbacken där Täby Centrum nu ligger. Nu har det gått många år och lite mer vet jag naturligtvis men fortfarande kan jag känna samma spänning när jag slår upp "En studie i rött" och läser följande rader:

Händerna var knutna och armarna vitt utsträckta, medan benen låg hopflätade som om han genomgått en våldsam dödskamp. I det stelnade ansiktet fanns ett uttryck av fasa - och åtminstone föreföll det mig så - hat. Jag har aldrig förut sett ett mänskligt anlete avspegla en sådan blandning av känslor. /.../ Jag har sett döden i många former, men aldrig har den tyckts mig så fasansfull som i detta mörka, dystra rum som vette åt en av huvudgatorna i en förstad till London.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida