måndag, oktober 08, 2007

Resan till Hargshamn

På 1940-talet kunde man åka tåg från Stockholm Östra till Hargshamn. Resan måste ha tagit en väldig tid eftersom den innebar byten i Rimbo, Faringe och Gimo. Idag gör jag samma resa med bil. Matstopp på OK/Q8 i Gimo. Kaffe, rostbiffsbaguette samt en ringmunk inhandlas. Framme vid destinationen vet jag inte vad jag ska göra. Det blåser hårt. Damfrisering i en äldre villa. På en affärsbyggnad står det STÄNGT. Mitt i samhället ligger en ICA Nära samt en grekisk restaurang (är den verkligen öppen?) Jag minns hur jag föreställde mig Hargshamn i fantasin. Det är inte sig likt, jag hade föreställt mig något annat. Jag kör ner till vattnet. Som vanligt är jag orolig för att bilen inte ska starta igen men det gör den. På campingen står enstaka husvagnar. Tre människor går stavgång. På havet går gäss. Något enstaka godståg passerar samhället varje dag. Ingen persontrafik förekommer. Jag fortsätter i riktning mot Hallstavik, lyssnar på Berlioz "Symphonie Fantastique" och följer vägens mjuka kurvor.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida