onsdag, december 05, 2007

Träff i Skesta hage

Idag är det onsdag den 5 december och dags för den månatliga träffen i Skesta hage. De har med sig kaffet och jag står för brödet, det tycker jag är en rättvis fördelning. På tal om hagar minns man naturligtvis den vers som högtidligt upplästes på examensdagen i Näsby folkskola i juni 1957. Den lyder så här:

Hör göken gal i hagen - koko, koko
han gal mest hela dagen - koko, koko
Han gal så grant i sol och vår
att han nog snart en fästmö får - koko, koko, koko


Detta på tal om hagar alltså. Eller gökar. Men de har tystnat för länge sen. Så vitt jag förstår, med mina begränsade kunskaper om djur och natur, hörs en äkta gök inte efter midsommar. Om vi hör en idag blir det sensation. Jag ska lyssna noga.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida