lördag, oktober 25, 2008

Gasljus

Uttröttad efter fyra turer med skottkärran till containern, sjunker jag ner i fåtöljen och bläddrar på måfå i Gunnar Hardings diktsamling "Gasljus": Hur kom jag hit till detta landskap dit ingen har tillträde utom jag själv? Dikten handlar om Agatha Christies mystiska försvinnande i Sussex 1926, en gåta som fascinerat många sedan dess. Tolv dygn var hon borta och återkom sedan som om ingenting hänt. Förklaringen lär vara den att hon tillbringade de tolv dagarna på ett hotell, drabbad av total minnesförlust efter en depression. Den medicinska termen är "fugue state" som Andrew Norman beskriver den i sin bok "The Finished Portrait". AC var så långt borta från sig själv att hon inte ens kände igen sitt eget porträtt i tidningen. Nåväl, minnet kom tillbaka så småningom och Agatha kunde skriva ytterligare 72 kriminalromaner fram till sin död 1976. Nu måste jag tyvärr lägga ifrån mig "Gasljus". Det är dags för fler turer till containern. Hoppas jag hittar tillbaka hem. Annars återfinns jag på Sporthotellet vid Vallentuna IP.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida