onsdag, juli 01, 2009

Heta dagar och nätter

Det är just nu väldigt varmt. Man svettas. Det är varmt till både kropp och själ. Det är heta dagar och tropiska nätter. En del står inte ut. Det blir för mycket. De vet inte vad de ska ta sig till. Hjärnorna kokar, det blir överslag i systemet. För när man tror att den heta dagen är slut övergår den genast i en tropisk natt med bara lite lägre temperatur. Vi har målat om i badrummet. Därinne verkar det lite svalare. Jag känner på väggen, den är ännu inte torr. Den klibbar. Det är för tidigt att sätta upp handdukshängare och toalettpappershållare. Bättre att vänta några timmar till. Badrummet blev fint. Kvistarna i panelen syns inte längre men det är bara en tidsfråga innan de dyker upp igen. Förhoppningsvis tar det ett, två år. Då får vi måla igen. Vi skulle ha shellackat kvistrosorna från början, nu är det för sent. En del säger att en sådan procedur ändå inte hjälper. Vad ska man tro? Värmen ser ut att hålla i sig. Hela Sverige lyser rött. Det är som under de två femtiotalssomrar som jag knappt kommer ihåg - 1955 och 1959. Den senare kommer jag förstås ihåg. Vilken hetta, det var som nu. Vi bodde vid Tibble gård i Täby. Jag satte upp en höjdhoppsribba mellan två träd och försökte slå världsrekord. Det gick inte. Curt och Gudrun kom på besök från Dalsland. De var bekanta till Alf som var gift med min mamma. Vi var alla fem på Cirkus Scott, det var fantastiskt. Mamma tog kort. På kortet står jag mellan Curt och Gudrun. De hade inga egna barn. Curt är död, han dog tidigt. Jag vet inte om Gudrun lever. Långt efter makens död drev hon en liten matservering på en bensinmack i Färgelanda. "Tropiska nätter" är ett vackert uttryck. Själva nätterna är också vackra. Fortfarande är de ljusa fast tiden har vänt och vi är åter på väg mot mörkret. Fast ännu rör det sig bara om minuter. Vi kan känna oss säkra ett tag till.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida