söndag, november 15, 2009

Julen 1956

Jag minns ingenting av julen 1956. Morfars dagbok ger heller inga upplysningar förutom de självklara, att vi firade högtiden hemma i stugan vid Tibble Gård och att barnen kom hem från Stockholm. Det åts och dracks i kopiösa mängder. Jag var 7 år vid denna tidpunkt, morfar var 62, mormor var 64, mamma var 36, moster Lotta var 29 och morbröderna var 31 respektive 38. Moster Maja i Gustavsberg var 43 och hennes man Johan några år äldre. Mina kusiner var 5, 12 och 19 år, den fjärde kusinen var ännu inte född. Min fru var en liten flicka på 4 men henne lärde jag inte känna förrän 28 år senare, vi bodde på helt olika breddgrader, hon i Östergötland och jag i Uppland. Bob Dylan var 15 år, John Lennon 16 år och Elvis Presley 21 år (då hade han redan slutat sin anställning vid Crown Electric i Memphis). Winston Churchill var 82 år, Josef Stalin var död och Barack Obama ännu icke påtänkt. Jo, det kanske han var men hans inträde i livet skedde inte förrän 1961. 4 augusti. I Honolulu. Ivar Lo var 55 år, fortfarande viftade han med sin glödande penna. Kungen var 74 år. Drottningen var 67 år. Nuvarande kungen var 10 år. Gunder Hägg var lika gammal som min morbror Kalle, alltså 38 men inte längre aktiv som idrottsman. Inte Kalle heller. Dr. Phil var 6 år gammal. Han hade ännu inte börjat ge goda råd till folk. Helan & Halvan var 64 & 66 år gamla. Helan dog året efter, Halvan levde till 1965. Valentina Tereshkova var 19 år gammal. 7 år senare skulle hon bli den första kvinnan i rymden, eller om man så vill, världsrymden. Jag vet inte skillnaden. Ja, det är mycket man kan säga om julen 1956. Synd att minnet sviktar så förbaskat.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida