lördag, februari 20, 2010

Falukorvsmacka

Grabbarna på jobbet skulle äta smörgåsar med ägg och ansjovis och till dessa dricka Tuborg medan de tittade på gårdagskvällens ishockeymatch mellan Tre Kronor och Vitryssland. Själv tog jag en knäckebrödsmacka med falukorv och hällde upp filmjölk i glaset. Rätt eller fel, vet inte. Matchen höll på att gå åt skogen men om det var falukorvens fel är svårt att bedöma. Nu avgjorde som tur var Alfredsson och Sverige kunde andas ut. Inte ville vi ha Salt Lake City en gång till, ånej! I torsdags kväll blev jag inspirerad att skriva någonting om Hallbergs Skruvfabrik när jag passerade densamma. Den har ju alltid legat på samma plats, åtminstone sedan tidigt 50-tal. Vad döljer sig i dess inre? Bakom industrismutsiga fönsterrutor skymtar maskiner. Rullar skruvar ut från dem? Olika storlekar och modeller? Jag känner ingen som vet något om Hallbergs Skruvfabrik. Jag har aldrig hört talas om någon som arbetat där. I Täby på 50-talet fanns ytterligare två industrier - Stållinjefabriken och Ekhagens reklam. Båda dessa är nu nerlagda. Eller också har de flyttat någon annanstans. På Ekhagens reklam jobbade en bekant för många år sedan. Han var nöjd med arbetssituationen och speciellt nöjd med luncherna som serverades i den egna kantinen. Till efterrätt kunde man till exempel få en tårtbit, bara en sån sak var ju guld värd. Förbi Skruvfabriken i riktning mot Roslags-Näsby station, låg ett konditori med minigolfbana i trädgården. Det var ett populärt tillhåll. Mitt emot fanns en bensinmack, GULF tror jag. De hade klistermärken som man satte fast på sina gummistövlar, stentufft blev det. Lite senare blev det tufft att köpa gymnastikskor med höga skaft och på dem skriva "Hep Stars". Man kunde också skriva "Rolling Stones" eller "Beatles" eller vad som helst i den genren. Tufft var det också att ha ett så kallat "Rocketstyre" på cykeln och att sätta fast en tjock pappbit nertill så att den slog mot hjulets ekrar. Då lät cykeln som en moped och det var tufft. Jag känner att vi nu kommit långt från falukorvsmackan men rent generellt var det nog så att korv av denna typ höll betydligt högre klass då än nu. Då behövde man inte läsa på innehållsförteckningen vad som gömde sig innanför skinnet. Vilken innehållsförteckning förresten? Nej, sådana fanns inte för femtio år sedan. Då litade vi på varandra och se hur bra det har gått. Allt detta skrivande har nu gjort mig hungrig, jag måste nog skära några skivor av den ekologiska falukorven och lägga dessa på en bit smörat Leksandsbröd. Arrividörchi..!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida