tisdag, februari 02, 2010

I Gusum

Resan till Gusum tog bara en kvart och kan inte alls jämföras med den som Chuck Berry gjorde i "The Promised Land", den var ju betydligt längre och mycket besvärligare än dagens. Chuck hade som utgångspunkt Norfolk Virginia och målet var Los Angeles California. Greyhoundbussen gick sönder i Birmingham så det blev till att hoppa på tåget, "The Midnight Flyer" och ånga ner till New Orleans. Där väntade vänner med logi och nya prylar för jag tror att väskan också försvann på vägen. Slutligen sattes den stackars grabben på ett flyg som så småningom landade i det förlovade landet. Anledningen till att Chucken kommer på tal beror på att låten drog igång ungefär vid Mossebo skola och höll på till Birkekärr. I Gusum såg det ut ungefär som vanligt. Fundamenten till järnvägsbron stod kvar. Däremot var bensinen slut i pumpen utanför ICA. Någon hade skrivit en lapp om det och klistrat fast den på pumpglaset. Inne på ICA kunde man köpa viltkött; älg, hjort, fasan, osv. På övre plan fanns information om att träskaften flyttats till färgavdelningen, sådant är bra att få veta. För några år sedan var kranvattnet i Valdemarsviks kommun det näst godaste i hela Sverige. En liten skylt utanför ICA upplyste om detta. Tillbaka i tätorten V-vik, tog jag en promenad ner till Hallings för att se om Nils Liedholms bok "Fotboll, stjärnor och vin" fanns kvar och det gjorde den. Jag köpte ju Nordahls bok igår, självklart måste jag ha Liedholms också. Nu fattas bara Gunnar Grens "Från Gröna Vallen till Wembley" i samlingen. Jag köpte också "Hemmets kokbok" från 1940. Där fanns mängder av fina recept på husmanskost och även upplysande styckscheman över nöt, får och lamm men de tror jag inte att det blir aktuellt att använda. Järnvägen mellan V-vik och Norrköping lades ner 1966, det var synd. I annat fall hade man kunnat ta en tur. Ganska varmt idag, runt nollan. Lätt snöfall på em. men det har slutat nu. Det gör jag också.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida