söndag, september 24, 2006

Katedralen i Canterbury


Jag såg filmen "A Canterbury Tale", en 40-talsrulle av de engelska filmskaparna Powell och Pressburger och kom då plötsligt ihåg att jag faktiskt beskådat denna storartade byggnad med egna ögon. Det var i september 1977 och jag reste tillsammans med lumparkompisen Kurre. Till England tog vi oss med båt från Göteborg och till Canterbury tog vi tåget, möjligen från Victoria Station men där kan jag minnas fel. Tror också att vi bytte tåg någonstans, kommer tyvärr inte ihåg var. Katedralen var förstås enorm. Jag köpte en filmladdare i en fotoaffär tillsammans med två 30-metersrullar Ilford HP5. Först förstod inte killen bakom disken vad jag ville ha men när jag modifierat mitt uttal av "bulk film loader", var det inga problem. Trevlig kille, undrar vad han gör nu så här 30 år efteråt? Filmladdare är det nog ingen efterfrågan på i dagens läge. Nu är det minneskort som gäller.

Från Canterbury åkte vi tillbaka till London och det lite halvsjabbiga hotellet som vi bodde på. Frukosten var i alla fall en äkta engelsk sådan med bacon och flottiga korvar. Vid bordet bredvid samtalade några gentlemen om militärmusik. De hade flera gånger besökt Edinburgh Military Tatoo, vilken för dem var årets höjdpunkt. Och vi som bara sett Vaktparaden. Tre dagar var vi i England. Komprimerat blev det men ändå ett minne för livet.

PS. En kväll sa de på nyheterna att Marc Bolan från T-Rex dött i en bilolycka. Frid över hans minne.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida