torsdag, oktober 19, 2006

Älgjakt pågår


Vi fortsätter på temat skyltar längs vägen; denna gång är det den pågående älgjakten som annonseras. Det gäller att se upp om man rör sig ute i markerna. Inte bara älgar får sätta livet till utan också vanligt folk och fä. Jägarna skjuter entusiastiskt på allt vilt som rör sig i buskarna, särskilt på dem som bär röda mössor eller dito jackor. 90 000 av skogens konungar och drottningar är det som ska avlivas men jag säger inget om det. Älgfärsbiffar och älggryta är delikatesser som ingen normalt funtad människa vill vara utan. Och tänk om alla älgar skulle få härja fritt, hur gick det då? Kaos mina vänner! De skulle ta sig in överallt, inte bara i trädgårdar och köpcentrum. Även Riksdagen och Regeringskansliet skulle få påhälsning. Det kan till och med bli tal om ett maktövertagande när de hornbeklädda spänner musklerna. Nej, då är det bättre med avskjutning innan problemet blir för stort. Hålls populationen bara på en tillräckligt låg nivå, hinner detta aldrig uppstå. Problemet alltså. Dessutom är det manligt att jaga, ungefär som att röka och dricka sprit. Man träffas och har trevligt tillsammans ute i jaktstugan, röker, dricker sprit, brassar pyttipanna och skär upp magarna på de nyskjutna älgarna så att tarmarna rinner ut. Det är äkta gemenskap mellan män.

Det här är faktiskt ett moraliskt dilemma för mig. Jag vill ha älgkött men jag vill inte jaga. Jag låter alltså någon annan göra det smutsiga hantverket åt mig för att själv kunna njuta. Hyckleri kallas sådant. Nu vet jag faktiskt inte vad jag ska ta mig till. Mitt förtroende kapital är nere på sin lägsta nivå. Fy fan!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida