lördag, januari 19, 2008

Königsberg

Jag vill skriva något om Königsberg. Det ligger inklämt mellan Polen och Litauen vid Östersjökusten. Det är en liten enklav. Numera heter det Kaliningrad. Vi hade en radio hemma med exotiska namn på stationstavlan. Ett av dessa var Königsberg. Det lät fascinerande, ungefär som när man i samma radio hörde sjörapporten och namn som Arcona och Borkum Riff lästes upp. Det lät som om det var spännande att vara på dessa platser. Jag ville gärna befinna mig i det yrande saltskummet. I Königsberg levde filosofen Kant. Han vandrade med urverksmässig regelbundenhet mellan sin bostad och universitetet. Man ställde klockan efter honom. Sen gick han hem igen, då var dagen slut. Vad finns det i Kaliningrad? Det finns inga bra hotellrum som president Putin sa när Göran Persson föreslog honom att förlägga ett toppmöte dit. Han tillade: "Men för oss vanliga arbetargrabbar spelar det förstås ingen roll". Det var de andra i gänget han tänkte på. Jag vet inte mycket om Königsberg/Kaliningrad. Det är en vit fläck på min karta. Den är inte helvit, några grå nyanser finns. Fortfarande väcker dock namnet en viss spänning, ungefär som det gjorde i barndomen när man läste det på den gamla radion av märket Nornan. Visst har man en önskan att få vara där saltskummet yr.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida