onsdag, januari 09, 2008

Gunnar, Carli och Lasse

Eller ska man säga tre caballeros. Tre schlagercaballeros. Gunnar Wiklund hade sin mörka, djupa röst och låtar som doftade country. Han var en countrykille som sjöng om "Detroit City" och "Nu tändas åter ljusen i vår lilla stad". Alltid längtade han hem för det gör countrykillar världen över. Carli Tornehave var mer inne i jazzen. Han var Sveriges Frank Sinatra. Han gjorde också ett italienskt intryck, åtminstone på mig. Egentligen var han dansk. Hans största låt var "Under ekars djupa grönska". "Hård stad" blev också populär. Skriver "var" om Carli men det ska förstås vara "är" för han bor i Landskrona. Lasse Lönndahl är Sveriges äldste tonåring. Aldrig blir han äldre än nitton för det är det äldsta en tonåring kan bli. Okej, inte äldre än trettio då, det är kanske mer rimligt. "Volare" sjöng han på 1950-talet. Hur många skivor har Lasse L. egentligen gjort? Det måste vara hundratals. En gång polade han med Lill-Babs. Det var i Kiruna förresten. Det finns ingen direkt anledning till att jag skriver det här. Jag kom bara att tänka på dem idag när jag körde bil på vägen mellan Arlanda och Almunge. Det var precis utanför Lunda Livs, det lilla varuhuset på prärien. Där började jag tänka på Gunnar, Carli och Lasse, våra tre schlagercaballeros.

4 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Var inte Carli Tornehaves största hit Lyckeliten? Åtminstone vill jag minnas det så.

9:32 fm  
Blogger Thomas E sa...

Jag kan tyvärr inte hitta något om Carli T och Lyckeliten. Det är ingen sång som nämns i samband med honom när man googlar på hans namn. Men säger du det så...

1:24 em  
Anonymous Anonym sa...

Jovisst var det en av hans största hits. Den 6 mars 1960 gästade han Frukostklubben och där sjöng han Lyckeliten. Den dagen föddes jag, och hans uppträdande lockade mina föräldrar att döpa mig till Lycke. Några dagar senare skrev Helsingborgs Dagblad om hans framträdande. Samma dag var min födelseannons införd på andra sidan.
Mvh. Lilla Lyckeliten

12:20 fm  
Anonymous Anonym sa...

Ps. jag glömde säga att låten med C T. finns att ladda ner på Torrent.

12:25 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida