onsdag, augusti 26, 2009

Ett gyllene skimmer

Denna tjusiga kvinna pryder omslaget till Össeby Församlingsblad sommaren 2009. Att det är skådespelerskan Viveca Lindfors undgår säkert ingen. Men varför är hon där? Naturligtvis beror det på att filmen "Tänk om jag gifter mig med prästen" spelades in i Össeby med omnejd sommaren 1941.

Handling:
Den nyutexaminerade lärarinnan Eva Örn anländer till lilla Vikarlunda, full av nya idéer om hur modern undervisning ska bedrivas. Snabbt blir hon bekant med församlingens kyrkoherde Ingvar Hagson, spelad av Georg Rydeberg. Känslorna svallar och efter en kort kärleksaffär i smyg, blir Eva med barn. Den träaktige Hagson har dock ingen tanke på att överge Gud. Istället överger han Eva som åker hem till staden för att föda barnet. I slutet av filmen återvänder Eva Örn till sin lärarinnetjänst (med nyfödd son) och blir hjärtligt välkomnad tillbaka.

En extra krydda i filmen tillförs genom vetskapen att Lindfors och Rydeberg själva var involverade i en passionerad kärlekshistoria. Denna lär dock ha varit på sluttampen eller till och med över, när filmen spelades in. Exteriörer som passerar är Össeby Garns kyrka, Harsbro skola samt olika naturscenerier. I statistroller skymtar folk från bygden förbi. Skymtar förbi gör också min moster Lotta i cirka tre sekunder, när kameran glider fram över en sjungande skolklass. Den scenen är dock inspelad i studio på Ladugårdsgärde. I ÖG:s kyrka fick för övrigt ingen filmning förekomma på kyrkoherde Mattsons uttryckliga order. Den kyrkinsida man ser tillhör Täby kyrka. Det här var förstås en stor sak som hände i Brottby med omnejd krigssommaren 1941. Nöjesutbudet var annars starkt begränsat, glädjeämnena få och livet fattigt. Jag vill inte säga att det var torftigt men guldkanten på tillvaron lyste allt som oftast med sin frånvaro.

Min moster minns filmningen med glädje. De fick besöka Stockholm, gå på Skansen, äta glass och bakelser och förutom skådespelarna i filmen, träffa storheter som Alice Babs och andra. Det var någonting alldeles speciellt för en ung flicka från landet, fantastiska upplevelser som ännu snart sjuttio år efteråt har som ett gyllene skimmer över sig.

I församlingsbladet finns mer intressant läsning om filmer som har anknytning till Brottby och Kårstabygden. Det var faktiskt många fler än jag hade en aning om. Bladet finns att få på olika ställen. Jag tog mitt exemplar på ICA Nära i Brottby. Där går det också att köpa nybakade kanellängder men det visste ni väl redan.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida