lördag, januari 23, 2010

Livets nödtorft

Som jag minns fanns det tre livsmedelsaffärer i Roslags-Näsby; Konsum och Totties livs på ena sidan järnvägen och Metro på den andra. Vi handlade mest hos Tottie, någon gång i Metro, aldrig på Konsum. Totties livs låg nere i en källare och handlar'n själv var av den gamla stammen med en penna bakom ena örat och en räv bakom det andra. Men han var vänlig och trevlig och jag tror att mormor och morfar var fullt nöjda med hans varuutbud. Metro var en affär av modernare slag, snabbköp till och med. Tyvärr har jag inga minnesbilder av hur det såg ut i lokalen, jag kommer inte heller ihåg när affären lades ner men det måste ha varit någon gång i början av 1960-talet. Konsumbutiken är den enda som fortfarande är igång. Den är trång men trivsam och har jag vägarna förbi, brukar jag hoppa in och köpa lite av livets nödtorft.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida