lördag, januari 16, 2010

Sista skottet

I secondhandbutiken Fyndinge köpte jag idag Sven Stolpes roman "Sista skottet" från 1943. Jag vet inte varför jag köpte just den. Jag kunde istället ha inhandlat Artur Lundkvists "Antipodien", en av Bangs kåserisamlingar, en handbok i Excell eller en tysk atlas från 1938. Bland många andra alltså. Men nu blev det Stolpes bok istället. På försättsbladet har författaren själv skrivit en dedikation till någon som heter Seved. Det står: Seved från tillg. förf. Ytterligare några sidor framåt står att boken är tillägnad Hasse Ekman. Tydligen var det så att Stolpe och Ekman tillsammans skrev ett manus som den senare omsatte till film. Med filmmanuset som utgångspunkt skrev sedan Stolpe en roman. Normalt brukar tillvägagångssättet vara tvärtom men varför ska allt vara normalt? Ännu har jag bara hunnit bläddra i boken men den verkar handla om en svensk adelsman som efter en fängelsevistelse tar värvning i finska armén under fortsättningskriget. I filmen spelades huvudrollerna av Edvin Adolphson och Elsie Albiin. Att en kärlekshistoria kommer att uppstå är ganska troligt. Men jag vet ju inte. Jag får veta när jag börjar läsa på riktigt. Vem Seved var kommer dock att vara höljt i dimma även efter avslutad läsning. Det är en fråga som inte ens 118 100 kan ge svar på.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida