fredag, februari 10, 2012

10 februari

En iskall morgon även idag. Tände en brasa 05.45, den flammade upp ordentligt efter att ha syreberikats några gånger.
Ut i kylan klockan 7, de 19 graderna sparkade till mig på benen och försökte ta sig in under mina kläder, dock utan att lyckas.
Försökte höra om snön knarrade, kanske gjorde den det.
Först på jobbet sätter på kaffet, det var jag. Kollegorna kom strax efteråt.
Vi diskuterade kylan. En vanlig kommentar var: Fy fan så kallt det är!
Till helgen ska det visst bli varmare men vem kan säga säkert?
Den vanliga rundan med VW-bussen för att plocka upp folk. Svårt att komma fram vid Enebybergs Centrum, byggnadsarbetena pågår fortfarande. Prefabricerade betongväggar lyfts av lastbilsflak. Personerna som arbetar med detta, gör det med precisa, noggrant utmejslade rörelser. Det är som om de vore med i en balett.
Vår buss är en diesel, värmen tar lång tid på sig att stiga. Men det gör inget, jag gillar att sitta i ett kylskåp och skaka av mig frosten.
Dagen präglas av de vanliga rutinerna. Fyllda isterband till lunch. De är fyllda med ättiksgurka och inlagda rödbetor.
Eftermiddagen följer helt det uppgjorda schemat. Det är så det måste vara, i kärlek och krig chansar man inte.
Kliver in hos doktorn 15.20. Hon märker snabbt att jag är fullt frisk. Hjärta och blodtryck är ua. Bra, säger hon. Träffade henne senast för två år sedan, hon är sig lik.
Hem till Tacos och en starköl från Tyskland. Kaffe lite senare. Temperaturen har nu stigit till 8,5 grader, ryktet talade alltså sant.
Jag är trött ända in i märgen, somnar snart framför TVn. Därför vet jag inte vilka som vann i "På spåret". Men jag är naturligtvis glad över att vara fullt frisk.
Sådana besked glädjer åtminstone tillfälligtvis en äkta hypokondriker.

2 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Det finns faktiskt en koppling, om än vag, mellan På spåret och Lambert Sunesson. Vart är vi på väg? När jag hade läst Tillbaka till Moria, (Partisanserien, Rabén&Sjögren), det kan ha varit runt 1975, blev jag fullständigt besatt av att hitta Sunessons andra roman: Tie man till Långsyna. "Antikvariskt",m hj a enbart telefon, visade det sig vara en hopplös uppgift. Av en tillfällighet fann jag den på ett landsortsbibliotek och kunde inte förmå mig till att återlämna den efter att ha läst den. Jag anmälde boken som förkommen och betalade en bot för mitt förmenta slarv. Detta brott kan än i dag plåga mig. Jag tänker på Selanders dikt Spela kula: "Man kan inte ändra det onda man gjort." Jag undrar om Nåjde läst Lambert Sunesson, jag vet inget om hans litterära intressen. Han är dock publicerad i Sporten i dag 1965 där han resonerar kring sitt rykte som svensk friidrotts bad boy. Han ville inte rätta in sig i friidrottsförbundets led. Ricky Bruch skulle snart ställa sig bredvid honom. Jag vet inte vad de tyckte om varandra. Ricky är död, Nåjde lever, än går det att få hans autograf! Än går det att fråga honom hur finnarnas armbågar kändes! Det var inte så lite Sven Duva över hans insatser mot det övermäktiga motståndet. Nåjde rules!!! F ö anser jag att På spåret spårat ur. Programledarna är alldeles för självtillräckliga och deltagarna alldeles för ointressanta liksom frågorna. A donde vamos? Till Båstad, där Sunesson bott/bor liksom den oefterliknelige Björn Hellberg! Tack för att jag fick ta utrymme igen. Skriv på för fan Thomas!!!

7:46 em  
Blogger Thomas E sa...

Återigen stort tack för en intressant kommentar. Du borde ju ha en egen blogg där du skriver om dylika saker, det tror jag skulle bli väldigt trevlig läsning.

3:14 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida