lördag, september 05, 2009

Näsbydal

Näsbydal var Täbys första riktigt höghus. Visserligen fanns redan Roslags-Näsby Centrum men de husen var några storlekar mindre. Näsbydals bjässar på 17 våningar, tog redan från början andan ur betraktaren. Nådde de upp till himlen eller..? Det verkade som om den moderna tiden hade kommit till köpingen på vischan.

Näsbydal var från början ett kärr. Därför var man tvungen att påla ordentligt genom leran ner till fast mark. Länge sades det att ett av husen, det som byggdes först, lutade en aning vilket klart kunde ses när man åkte förbi på tåget och la huvudet på sned. Många provade detta men jag tror att en eventuell lutning nog var omöjlig att upptäcka genom denna metod. Varför bara när man åkte tåg? Varför måste man lägga huvudet på sned? Skrock och skrönor.

Däremot minns jag att vajern till en lyftkran fastnade på 17:e våningsnivån vilket medförde att en modig man fick krypa längst ut på bommen och ordna upp trasslet. Vi betraktade skådespelet uppifrån Ytterbyskolan. Det var några oerhört spännande minuter innan allt åter var i ordning.

Husen blev åtta till antalet och bildar en ring runt det före detta kärret. 1961 var hela området klart. Karin Söder, tidigare utrikesminister, har bott där (gör det kanske fortfarande), Gudrun Schyman har gjort det liksom Refaat El-Sayed. Ingen av dessa har jag dock sett. Jo, Karin Söder förstås när hon var lärare på Ytterbyskolan. Vi hade henne någon enstaka gång när vår ordinarie lärare var sjuk.

Om jag själv skulle vilja bo i Näsbydal? Tyvärr inte. Det är alldeles för högt. Det är inte bra att bo uppe bland molnen. Man får svindel. Möjligen på första våningen men jag tror inte det heller. Jag vill betrakta omvärlden från ett så lågt perspektiv som möjligt. Och slippa svindel.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida