torsdag, september 16, 2010

Höst

Höst rimmar på röst, tröst, bröst och "kösst" om man vågar sig på att vara lite bondkomisk för i sådana folklustspel ska alltid pigan "kössas".
Helst av någon uniformsklädd person med snus i munnen. Helst ska också snuset rinna i strängar ur vardera mungipan. Allra helst ska personen i fråga prata en icke definierbar dialekt medan snuset rinner.
Då blir det riktigt roligt.
Men vad säger pigan? Hon bara skrattar, publiken gör detsamma.
Det verkar inte som om jag gillar folklustspel. Stämmer!
Men hösten är fin. Ännu har det inte blivit så rött på träden men det kommer.
I politiken lär väl inte den röda färgen komma på ytterligare fyra år. 2014. Då har jag gått i pension.
Samtidigt är det vinter OS i Sotji. Det ligger i Ryssland, vid Svarta Havet. Har de vinter där? Ja, uppe i bergen 4 mil därifrån. Där kan det bli riktigt kallt och snöigt.
OS går mellan 7 och 23 februari. Jag fyller år den 30 mars. Alltså har jag inte riktigt gått i pension till OS. Men kanske finns det semesterdagar att ta ut? Mitt mål är nämligen att kunna sitta framför TVn hela dagarna under OS-veckorna.
Jag vill se alla tävlingar, även de jag egentligen inte är intresserade av.
Mest intresserad är jag av skidorna. 5-milen och backhoppningen förstås.
Löjligt nog sitter jag just nu och funderar på var årets vinter-OS gick och jag kommer inte på det. Nu gör jag det - Vancouver.
De första vinterspelen gick i Chamonix 1924. Norrmännen dominerade redan då.
Men det här skulle ju handla om hösten. Vi är mitt inne i den nu. Dagen har varit blåsig och regnig. Ibland har solen tittat fram.
Jag väntar på en bok från amazon.com. Det är Ann Cleeves "Blue lightning", del 4 i Shetlandskvartetten. Den är skickad från England men har ännu inte kommit fram. I den får man veta hur det går när polismannen Jimmy Perez besöker sin barndomsö Fair Isle tillsammans med kvinnan i sitt liv, Fran Hunter.
En mördare lär gå lös på ön. Hela havet stormar.
Kanske kommer boken i morgon? Om Gud och Postverket vill. Fast nu finns det ju ingen riktig post, inte undra på att försändelsen dröjer.
Vinterspelen 1928 förlades till S:t Moritz i Schweiz och 20 år senare var det dags igen för denna lilla ort att hissa olympiskt flagg. Det gick bra för Sverige men vi hade ju inte varit med i kriget.
Varför åt jag strömming idag? Jag skulle ha låtit bli, den känns fortfarande i gallan som jag inte har.
Strömming är det enda som jag har svårt att äta efter galloperationen 1990. Synd, det är ju så gott.
Strömming eller sill? Norr om Kalmar förvandlas faktiskt sillen till strömming, fan vet hur det går till. Dock lär det ha något med salthalten i Östersjöns vatten att göra. Ju lägre andel salt, desto högre andel strömming.
För min del är det tydligen låg andel strömming som gäller. Helst ingen andel alls.
Två andra platser har också dubblerat vinter-OS, nämligen Lake Placid 1932 och 1980 samt Innsbruck 1964 och 1976. Det var i LP 1980 som USA vann ishockeyfinalen mot CCCP, helt otippat faktiskt. De blev hjältar. Det var som om de vunnit andra världskriget igen.
Mina egna insatser på ishockeyområdet är obetydliga men behövde man en hockeyklubba så köpte man den på Lasse Hillrings sportaffär i Roslags-Näsby.
Han var inte bara sporthandlare, han var också en duktig skribent. Varje år redigerade han Enebybergs IF:s årsbok. Särskilt intresserad var han av orientering.
Men tillbaka till hösten. Den är nu. Snart faller löven av träden och lämnar kvar nakna skelett. De står där till nästa år, då får de ny skrud.
Det blir när våren kommer.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida