onsdag, augusti 20, 2008

Till Grängesberg

Visserligen skrev jag i nedanstående stycke att jag ville ha en händelsefattig tillvaro men jag ändrar mig hela tiden. Jag är absolut inget att lita på när det gäller livsföresatser. Resan idag till Grängesberg blev nämligen mycket händelserik och det gillar jag. Först stekt fläsk med löksås på hotellet (och man fick ta hur mycket man ville). Därefter loppmarknad i ett hus bredvid stationen. Där köpte jag "Husmoderns Köksalmanack" från 1960 samt det lilla häftet "Läckra Rumfordfinesser" från 1946. Grängesbergs järnvägsstation var som en katedral (se bilden), mäktig och imponerande. Lokmuséet var egentligen stängt men snälla dalkarlar släppte in oss ändå och vi fick gå runt hur vi ville bland vagnar och annan järnvägsmateriel. Visste ni t.ex. att det sista svenska ångloket tillverkades så sent som 1953? Det visste inte vi men nu vet vi det. Avslutningsvis kaffe och specialbulle på Fagers konditori i Kopparberg. Då känner man att livet inte består av bark allena utan att det finns plats för grädde på moset om man så säger. Nu är det sagt.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida