fredag, april 02, 2010

Långfredag

Påsken har börjat, Agnus Dei. Ja, imorgon ska vi äta lamm, inte idag. Våra lammstekar blir alltid dåliga. Kanske inte dåliga men absolut inte så fantastiska som alla säger att lammstekar ska vara, vet inte varför. Jag har bytt operativsystem i EEE PC:n, från Ubuntu till XP. Det var inget fel på Ubuntu men XP är lite lättare att handskas med. Under dagens utflykt såg vi att hela Enköpingsslätten var så gott som tom på snö, bara enstaka fläckar fanns kvar. På fältens skuggsidor, i skogsbrynen och naturligtvis inne i skogarna, låg det förstås mycket kvar. Dit hade solen inte nått. Köpte smörgåsar och solögonsbullar inne på Shell i Bålsta. Vår tanke var att åka till Skokloster men det gick inte, Erikssundsbron var helt avstängd. Översvämning? Fortsatte istället mot Biskops-Arnö och sedan Örsundsbro. Stationen står kvar men silon är riven. Järnvägen mellan Enköping och Uppsala lades ner i mitten av 1960-talet. Vid torget i Örsundsbro finns ICA, en krog, en tobaksaffär och resterna av en bensinstation. Stefan Sauks ansikte syns överallt. Han är den ende i hela Sverige som vågar säga ifrån, som har civilkurage. Alla andra mjäkar med, tycker att saker och ting är bra fast de är dåliga. Men inte Stefan. Han ställer sig rakt upp och ropar ut sin mening. Är inte det bra, varför är jag så misstänksam? En gång köpte jag kaffe på macken här i samhället, det smakade illa men jag vågade inte gå tillbaka och kräva nytt. Istället slängde jag det i ån efter att först ha ätit upp mazarinen. Det skulle inte Stefan ha gjort, inte Persbrandt heller. De skulle ha slängt mackinnehavaren i ån. Just nu läser jag "Vita nätter" av Ann Cleeves, del två i hennes Shetlandstrilogi som i England redan är en kvartett. Del 1 var fantastisk, tvåan går lite trögare men den är absolut inte dålig. Jag har många böcker att läsa. På sängbordet ligger t.ex. "Thiarnia" av Pentti Saarikoski, lånad från biblioteket. Fantastiska dikter av en fantastisk diktare. Han flyttade från Finland och bosatte sig på Tjörn. Jag har också en kasse med böcker av Hans Holmér, gamle polismästaren och Palmemordsutredaren. Det var de böckerna Jan Guillou läste och blev så förvånad över, de var ju inte alls dåliga, det hade han trott. Våren går framåt med stormsteg. Ingen religiös musik sänds på radion, en besvikelse. Vad har hänt med Sverige? Det är bedrövligt. Förr var det bättre när långfredagarna verkligen var långa och tråkiga. Ingenting hände. Men man kunde i alla fall åka tåg mellan Enköping och Uppsala, det lättade alltid upp stämningen. Ingenting mer finns att säga för ögonblicket annat än att dagen har varit fin och speciellt fin var den vid Biskops-Arnö för där slapp jag se Stefan Sauks ansikte. Jag skulle tusen gånger hellre vilja se Pentti Saarikoskis. När får jag det?

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida