tisdag, juni 22, 2010

Till Tahiti

Daniel och Viktoria stack till Tahiti efter bröllopet och varför inte? De flög i en privat jet, utlånad av en miljonär.
Sorry, det ska vara miljardär, jag läste fel.
Tahiti är inte så dumt. Alla har vi väl någon gång drömt om Söderhavet. Villervalle reste dit, hela hans familj gjorde det. Farmor hade med sig ett gevär, sånt går inte för sig idag. Med en knallpåk i kofferten fastnar man obönhörligt i tullen. Och får väldigt svårt att förklara sig.
Villervalle lärde snabbt känna lokalbefolkningen. Hans bästa kompis hette Kaoko. Denne var duktig på ukelele. Snart kunde han både spela och sjunga "Vi gå över daggstänkta berg". Visan framfördes i ett rasande tempo.
Villervalle klättrade upp i palmer och blickade ut över det oändliga havet, han var ett naturbarn.
Hans riktiga namn var Roland Grönros. Systern spelades av Gittan Wernström. Jag har frågat det förr men vart tog hon vägen?
Det är inget fel att bege sig till Tahiti.
Bara man aktar sig för gropspökena.
Det fanns en pedagogisk ton över "Villervalle i Söderhavet". Man fick förklarat för sig varför saker och ting var som de var.
Jag tyckte bäst om det första avsnittet, då hade resan ännu inte börjat.
För många år sen inne på Statoil i Bällsta, frågade kassakillen en äldre man var han varit. Den äldre mannen svarade "på sjukhuset, jag har bytt hjärta".
Jag har lite ont i magen. Igår åt jag alldeles för mycket falukorv och stekt potatis på Brottby Café. De andra åt pizza, det borde jag också ha gjort.
Det var en mycket fin dag men loppmarknaden i gamla macken var stängd. Den är öppen alla dagar utom måndagar.
Vadaån rinner sakta förbi. Men en mindre båt går det att komma en bit uppåt i landskapet men snart blir vattenleden för trång och man måste vända.
Åt andra hållet ligger Trälhavet.
Idag har det varit ännu varmare än igår och imorgon stiger temperaturen ytterligare. Därefter blir det kallare.
Pappan i Villervalle spelades av Olof Thunberg och mamman av Lena Granhagen.
Kanske är det känningar av gallan som jag har. Men jag har ju ingen galla, den opererades bort 1990 ganska exakt vid den här tiden. Precis som nu pågick VM i fotboll. Jag vaknade och fick veta att Sverige förlorat mot Skottland, sen slocknade jag igen.
Jag orkar ingenting, jag vill bara sova.
Nyss gick en mycket gammal svensk långfilm på TV4 film. Vi kände igen Sture Lagerwall och som vi trodde Thor Modén men det var Bullen Berglund. Vi såg bara de sista tio minuterna.
När kommer Keve Hjelms "Godnatt jord" att repriseras på TV? Ingen verkar veta.
Som sagt, Tahiti. Vad gör de där?
De skriver kärleksbrev i sanden. De plockar kokosnötter (på kul) och lägger ner dem i en gammal säck. De dricker paraplydrinkar.
De dricker också kaffe för det finns svenskt kaffe på hotellet.
Dessutom pratar de mycket med varandra och betraktar solnedgången. Och sjunger unisont "Vi gå över daggstänkta berg, fallera..."
Om någon vecka kommer de hem igen.
Välkomna!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida