tisdag, juni 08, 2010

En tragedi i Cumbria


En tragedi har inträffat i Cumbria, England. Derrick Bird blev dumpad av sin thailändska flickvän per sms. I vredesmod sköt han då ihjäl 12 människor och skadade 25. Därefter begick han självmord.
”He flipped out” som det står i Daily Mail.
En av de mördade var hans egen tvillingbror.
Derrick misstänkte att brodern lurat honom på pengar.
Många beskriver DB som en helt normal kille, möjligen var hans förhållande till kvinnor lite "knepigt". Kvällen innan massakern såg han en våldsfilm hemma hos en granne, ”On deadly ground” med Steven Seagal i huvudrollen.
De andra åker just nu bergbana. Själv tyckte jag inte att den verkade säker. Personalen gick nedanför och samlade ihop bultar som ramlat ur vajerhållarna. De fick flera stora pappkassar fulla.
Det fläktar på balkongen.
Jag vet inte om jag blev lurad på konditoriet. Kanske.
”Alles klar?” sa kvinnan i kassan.
"Nein, alles grumlich". Men varför skulle hon lura mig? Österrikarna är ju kända för sin ärlighet. Här får man tillbaka plånboken redan innan man hunnit tappa den.
Derrick Bird var familjens svarta får. När han arbetade på kärnkraftverket Sellafield 1990, stal han utrustning för 15000 pund. För det fick han fängelse.
Ingen dimma över alptopparna idag.
På Eurospar köpte jag ett trepack kulspetspennor för 1,29 euro. Jag behövde några nya.
Michail Gorbatjovs dotter heter Irina. För den som vill veta.
Jag sitter på balkongen, den börjar kännas svajig.
En ny bok om Richard Burton och Elisabeth Taylor har kommit ut. Den bygger på brev som de skrev till varandra.
Allt avslöjas.
Kyrkklockan slår.
Jag visste inte att poeten Dylan Thomas 1953 försökte låna 200 pund av den då unge skådespelaren Richard Burton. Anledningen var att DT ville slippa åka på föreläsningsturné till Amerika. När RB vägrade var DT tvungen att resa ändå. Han dog i New York under denna turné.
För detta hade RB samvetskval.
Jag har nu flyttat mig från balkongen upp till järnvägsstationen.
Strax efter det att tåget till Salzburg passerat, körde en grävmaskin ner på rälsen genom att fälla ut extra hjul fram och bak. Det gick hur smidigt som helst.
Kaffe har jag redan druckit, jag kan inte dricka en gång till så snart.
Jag skulle ha haft med mig fler böcker på resan, kanske Lars Noréns dagbok. Jag gillar det han skriver, speciellt det där om sushikocken i Brunflo.
Jag skulle gärna vilja veta vad James Dean avslöjade för Elisabeth Taylor den där natten under inspelningen av filmen "Jätten". När EB fick frågan i en TV-intervju, svarade hon programledaren "det skulle du bra gärna vilja veta, va?"
Ett sidospår:
Flygdag vid Täby Galopp 1961. Fäderna lyfter upp sönerna på axlarna för att dessa ska kunna se J35:an lite bättre när den glider fram över himlen. ”Var?” frågar sönerna, ”där” svarar fäderna irriterat.
Här på stationen löper fyra spår. Tre är för persontrafiken och det fjärde är ett sidospår på riktigt.
Just den här linjen började byggas 14 december 1902 och var färdig 31 augusti 1905.
Det var under Kaiser Frans Joseph I:s styre.
Köpte en hård Kit Kat Chunky i varuautomaten, den gick knappt att äta. Där förlorade man 1 euro igen.
När bergbaneresenärerna kommit ner på jorden gick vi till restaurangen vid Elisabethpromenaden. Igår var den stängd, idag öppen.
1 gulaschsoppa och tre Frankfurterkorvar med senap och riven pepparrot. Bröd och öl till det. Ägarinnan sa att i Österrike använde man inte kniv och gaffel när man åt sådan korv men vi ville göra det ändå, vi är ju svenskar.
Framme vid loppmarknaden satt en äldre man på en bänk. Han började prata väldeliga med mig. Jag förstod nästan ingenting och sa också att jag var dålig på tyska. Han fortsatte i samma stil ändå. Det lilla jag förstod var att han bott 28 år i Bad Gastein, innan bodde han på många olika platser i Österrike, bland annat Innsbruck. Han sa också någonting om ett sjukhus. När jag frågade var han bodde nu pekade han på ett hus längre bort.
Dagen är mycket varm. Man blir törstig.
Ikväll ska vi äta pärlhöns, till dessert chokladkaka med chokladsås.
Derrick Bird var snäll och omtänksam mot sin mamma. Varje dag hälsade han på henne och drack te. Han var frånskild och hade två barn.
Ingen förstår någonting, allt är en gåta.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida