lördag, september 18, 2010

Lördag på Shutter Island

Av princip köper jag alltid det billigaste schampot, likaväl som jag också köper den billigaste tandkrämen och den billigaste tvålen.
Jag har nämligen fått för mig att skillnaden mellan ett schampo som kostar 15 kronor och ett som kostar 55 kronor flaskan, är hårfin (om vitsen tillåts).
Euroshopper har många produkter i den lägre prisklassen och det är väl där man hör hemma.
Min tandkräm heter Dentalux Complex 5 och är inköpt på Lidl. Om den kan sägas att inte smakar den direkt skit i käften om man nu behöver säga något. Dessutom är tuben vackert designad och namnet låter snärtigt på något sätt.
Vilket schampo och vilken tvål som Howard Hughes använde efter sin fyra månader långa vistelse i hemmastudion (dec. 1947 - mars 1948), vet jag inte. Han skulle bara se en film men de blev fler och fler. Mesta tiden satt han naken på en stol medan filmprojektorn surrade. Hans måltider bestod av chokladkakor som han sköljde ner med mjölk. De tomma mjölkflaskorna användes sedan för urinering och förvaring av den slutprodukten. För "det andra" användes små kartonger. Hygienen i övrigt sköttes inte alls.
Med sitt tjänstefolk kommunicerade han via handskrivna lappar. Ingen fick tilltala HH om denne inte själv sa något.
I rummet fanns också åtskilliga lådor med Kleenex pappershanddukar. Mellan filmerna, ofta tittade han på samma film om och om igen, ägnade han sig åt att ställa upp dessa lådor på olika sätt.
Galning eller geni? Kanske lite vriden.
Hur det luktade i rummet efter fyra månader och hur han själv luktade, behövs kanske ingen större fantasi för att föreställa sig.
Howard H hade en annan egenhet; hans hjärta hade förflyttats till höger sida i kroppshålan efter en krasch med experimentplanet XF-11. Detta hände i juli 1946. Andra skador var bränd hud, brutna revben och en kollapsad lunga.
Han hade naturligtvis tur som överlevde.
Anledningen till att jag skriver detta är att jag just sett filmen "The Aviator". Leonardo Dicaprio spelar huvudrollen på ett mycket trovärdigt sätt.
Igår såg jag "Shutter Island" där LD också har huvudrollen. Han spelar FBI-agenten Teddy Daniels som får i uppdrag att leta rätt på en försvunnen mentalpatient.
Om den filmen kan sägas att ingenting är som man tror att det är.
Det är mycket värre.
Frågan är om TD är offer för en konspiration eftersom det på fängelseön verkar hända saker som inte får läcka ut, mystiska experiment med patienterna o.dyl. Eller är det så att hela historien är en produkt av TD:s sjuka hjärna vilket de oerhört motbjudande läkarna (en av dem är Max von Südow) på ön hävdar?
De säger att det aldrig har funnits någon försvunnen patient. Patienten är istället TD själv som inte vill tillstå sin psykiska ohälsa.
Vädret är bra idag. Igår var det sämre. Imorgon kanske det regnar igen, man vet aldrig.
På lördagsmorgonen tog jag en tur förbi Hallbergs Skruvfabrik. Fönstren är igenmurade nu, huset ska användas som förråd, typ Shuregard.
När det blir klart ska jag förvara mina Kleenexlådor där.
Hela Roslags-Näsby står faktiskt i omvandling. Bananhuset ska rivas, likaså "gula huset" vid bron och troligen även Kommunalhuset.
Marken är åtråvärd, mycket pengar står på spel.
Inte så roligt dock för de som t.ex. bor i Bananhuset nu, de måste ju flytta till mycket dyrare lägenheter.
"...men sådan är kapitalismen, ingen hör en fattigs bön...", som Fred Åkerström sjöng på den tiden det begav sig.
Få se om det blir ändring på politiken idag. Men det blir det nog inte.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida