onsdag, december 09, 2009

9 - 10 december

December smyger fram; nyss den första, nu den nionde, Annadagen. Det är då som lutfisken ska läggas i blöt för att hinna bli färdig till julafton. Obegripligt kanske för den yngre generationen men en realitet för oss som kommit upp i åren. Fisken, långa eller sej, torkas och levereras i stora "sjok" som därefter delas i mindre bitar. Dessa läggs först i blöt i vanligt vatten, därefter i en blandning av soda och kalk. Sista delen i processen är en ordentlig sköljning, annars blir lutfisken geléartad och kan till och med försvinna helt under kokningen. Jag vet inte varför jag skriver det här, jag tycker inte ens om lutfisk, den är avskyvärd. Men jag gillar traditioner. Klockan är 22.33 och jag är förkyld. Tidigare i kväll köpte jag nässpray på apoteket. Jag har också tagit en alvedon. Den gör gott när man fryser lite. Om jag tänker vara hemma i morgon? No way, jag är oumbärlig på jobbet, de klarar sig inte utan mig. Nyss såg jag upplösningen i TV-serien "Morden". Lite överraskande slut. Det kunde man inte tro. Ingen anade att de två parallellhandlingarna var sammankopplade med varandra. Hemma förvarade vi lutfisktunnan i jordkällaren. Det var ett evig släpande av vatten från tvättstugan. Som lyse hade vi en fotogenlampa. Ofta var det kalla kvällar med frasande snö under skosulorna. Är "frasande" rätt ord? Knastrande? Fotogenlampan spred trivsel. Vattnet i lutfisktunnan byttes mot nytt. Det var ett tungt och tråkigt arbete. Alla tyckte om lutfisk utom jag, jag var inte med i den innersta kretsen, i kärntruppen. Jag var utanför. Nu är det morgon. Vaknade halv fyra och såg på klockan, somnande igen. Gick sen upp vid kvart över fem, bryggde kaffe, bredde smörgås och hämtade tidningen. Släppte ut först den ena katten, sen den andra. Nästa vecka kommer vintern. Snö och några grader kallt. Det är så man vill ha det på vintern, inte som det är nu. Läste att kungafamiljen inte dansade på Nobelfesten. Ingen idé att bjuda upp alltså. Man skulle inte ens hinna förrän SÄPO var där. Och då hade man satt sin sista potatis. Mer än ett etikettsbrott, kanske till och med ett majestätsbrott. Men jag dansar inte heller. Jag är så stel. Jag vet inte hur man ska röra kroppen. Kan man inte sitta på en stol och dansa? Idag är det julmarknad på jobbet. Vi har bakat över 60 saffransbullar med russin i. Till försäljning finns konstverk och snickeriprodukter. Kubbspel. Hoppas några besökare kommer. Det behöver inte bli fullt hus, lagom är bäst. I TV-serien "Morden" gillade jag speciellt själva miljön samt psykologen Clas, spelad av Göran Ragnerstam. Han har ett sätt att rätta till glasögonen som jag uppskattar. Men det var hela gänget som till slut lyckades lösa de Lundströmska morden, ett 25 år gammalt kriminalfall. Ingenting var som man trodde att det var. Kusligt. Men Theo dog. Sorgligt. Inför nästa fall står nu Ceges gäng utan kriminaltekniker. Om det blir ett nästa fall men utifall att. Långa är en väldigt lång fisk, upp till två meter kan den bli. Den trivs på stora djup i Atlanten där den företrädesvis fångas av norska fiskare. De svenska har slutat. Vitsen med lutfisk är att den neutraliserar saltsyran som fet mat skapar, alltså merparten av den mat som vi stoppar i oss till jul. Det är nyttigt med lutfisk, den gör gott. Men den är äcklig ändå. 10 december i dag och Malin har namnsdag. Även Malena. Svårigheten med att skriva ett långt stycke är att avsluta det på rätt ställe. Kanske är det här?

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida