lördag, december 12, 2009

Deja vù

Jag hörde igår ett musikstycke på P2 som jag genast kände igen som skrivet av Nino Rota och använt i en film av Fellini. Jag var mycket säker på min sak, mindes till och med filmen som det var med i. Förvåningen blev därför stor när kompositörens namn presenterades - Dmitri Sjostakovitj. Inte en siffra rätt med andra ord. Det löjliga var att jag nu kom ihåg att jag tidigare upplevt exakt samma sak, alltså förväxlat de två kompositörerna med varandra. Det kallas visst deja vú. Nino Rota levde för övrigt mellan 1911 och 1979 och skrev bland annat ledmotivet till filmen "La Strada" av Fellini. Sjostakovitj föddes 1906 och dog 1975. Han är kanske mest känd för sin Leningradsymfoni. När jag var i Leningrad 1975 köpte jag ett ex. av denna symfoni på härlig vinyl. Den står uppe i skåpet bland de andra härliga vinylerna.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida