lördag, december 12, 2009

Snö

Återigen har EEE PC-n plockats fram ur sitt gömsle. Inte för att den skulle vara bättre att skriva på men kanske lite annorlunda. Den är definitivt mindre och så har den Linux i tanken. Programmen är ju annars desamma. Just nu snöar det. Flingorna faller vackert. Temperaturen är runt noll, risk för halka således. Vi har varit i Väsby Centrum, handlat lite. Folk är glada och trevliga så här i juletid, inga sura miner alls. Alla vill förstås sälja sina varor och får man göra det, blir humöret på topp. Det är väl så kapitalismen fungerar, sälja, köpa, sälja, köpa. Köpa billigt och sälja dyrt. Ja, så är det nog. Själv köpte jag två polotröjor i storlek 3 x XL. När den storleken finns är det bara att slå till, göra ett klipp. En iaktagelse som jag gjort är att kläderna tyvärr har blivit mindre de senaste åren. De krymper inte bara i tvätten, de har krympt redan i affären. En expedit som jag pratade med, bekräftade att min iaktagelse var sann. Sympatisk människa, en prydnad för sitt yrke. Eller sa hon så bara för att göra mig glad? Hoppas inte det. Då skulle jag bli besviken på människosläktet. I morgon får vi se om snön ligger kvar. Kanske gör den det, kanske inte. Mitt grundtips är att den har försvunnit.

Det som skrevs i förra stycket kom till igår. Nu är klockan 06.31 och det är söndag morgon. Snön är borta. Fortfarande har jag svårt att komma ihåg vissa ord; anagram och palindrom är exempel på sådana. Nu har jag skrivit upp dem på en lapp och lagt bredvid datorn. En plats vars namn också lätt försvinner är Steneby i Dalsland. Det är jättegrytornas hemvist. Oerhört fascinerande att inlandsisen har åstadkommit något sådant. Jag har även plitat ner Steneby på samma lapp. Såg igår en kortfilm om just Dalsland. Den spelades in på 1940-talet och Gösta Prüzelius var speaker. Eftersom SJ låg bakom filmen fick man se tåg från både Lelångenbanan och DVVJ. Mellan Billingsfors och Bengtsfors körde de bredvid varandra men väl framme i B-fors, tuffade de bort till olika stationer. Det var som om de inte kände varandra, som om de setts enbart av en slump längs linjen. Lelångenbanan är tyvärr nerlagd och uppbruten men på DVVJ går det fortfarande att åka mellan Bengtsfors och Mellerud. Gör det, det är mitt tips för dagen. Just idag kanske det inte går men i sommar. Instämmer som man säger på Facebook. Mitt senaste inlägg där handlar förresten om Tumba-Tarzan, småbrottslingen som 1954 blev folkhjälte och närmast en mytisk figur när han lyckades hålla sig undan polisen i ett halvår. På Stocksundsbron blev han dock infångad helt odramatiskt och sen var hans 15 minuter i rampljuset slut. Fast de varade förstås i sex månader. Mina har inte börjat än. Jag har dem att se fram emot vilket blir Emma Frot om man kastar om bokstäverna anagramatiskt. Som palindrom blir det bara obegripligt.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida