lördag, april 03, 2010

Påskafton

Solen skiner, ser ut att bli en fin dag. Dags att ta ner julkärven i trädgården, den känns inte längre aktuell. Snön har smält något oerhört, man kan nu se marken där växtligheten om någon månad åter kommer att spira. Lammstek idag. Vi gör ett försök. Receptet verkar lätt, det kan inte misslyckas. Det FÅR inte misslyckas, katastrof. Annars finns ju restaurang China Thai (bilden). Den hette tidigare Vikingen och var ett tillhåll för glada grabbar som gillade att ta en öl. EN öl? Knappast. I går kväll fortsatte jag läsa "Vita nätter" av Ann Cleeves. Nu börjar den bli bra. Shetländarna är ett säreget folk, mer lika oss skandinaver än de engelska undersåtar som de faktiskt är. De är präglade av det hårda livet på öarna. Hasse Alfredsson och Kim Meurling var där på 1970-talet och skrev en bok om sin resa, "Bästa vägen till Muckle Flugga". De besökte fyra öar/ögrupper i Atlanten - Island, Färöarna, Orkney och Shetland. Muckle Flugga brukar beskrivas som Storbritanniens nordligaste punkt. Det är en liten ö strax norr om den betydligt större ön Unst. Namnet kommer från gammelnorskan och betyder "ö med branta klippväggar". Fast vägen dit som Alfredsson/Meurling beskrev var ganska lång och krånglig, det måste finnas en enklare där man går mer rakt på målet. Temperaturen var -4 i morse, nu är den -0,4 men det är på skuggsidan. Fåglarna sjunger. Snart dags för en kopp kaffe. Munkar finns. Jag är lite täppt i näsan, kanske en vårförkylning. Jag minns en påsk med fruktansvärt mycket snö, det var 1956. Kan också ha varit 57. Det gick inte att komma fram till vårt hus, besökarna fick parkera nere vid gården och sen pulsa över ett gärde. Hasse Alfredsson köpte en tröja på Färöarna som han glömde på en vägfärja. Kanske paketet fortfarande åker fram och tillbaka? Huvudort på Shetland är Lerwick som har ca. 6000 innevånare. Namnet betyder förstås lervik, det är inte svårt att lista ut. Vad som händer annars idag vet jag inte. Inget särskilt förhoppningsvis. Har jag tur slipper jag gå ut men sån tur har jag nog inte. Tyvärr.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida