onsdag, september 28, 2011

Dagbok: Onsdag 28 september

Någonting har hänt med oss alla, vi har blivit en dag äldre sen igår. Och varför inte? Sådan är tidens gång.
9 grader 06.00. Kattorna vill ut, de tror att gräset är grönare på andra sidan. Efter en stund vill de in, gräset var inte grönare, möjligen lite saftigare men det var en hastigt övergående känsla.
Läser att den första kebaben med bröd uppfanns i Tyskland 1972. Det trodde man kanske inte, livet är fullt av överraskningar.
På vägen till Brottby hörs en upprörd man i bilradion. Han ligger i fejd med sin hemkommun, det gäller ett vårdärende. Han säger att kommunen förstör människors liv genom sitt sätt att agera. Tack, säger programledaren, tack så mycket.
En död grävling ligger vid vägrenen, många dör i trafiken.
Buss 676 från Norrtälje kör i riktning mot Stockholm. Det är en dubbeldäckare, wifi lär finnas ombord.
Fläsknoisetter med råstekt potatis till lunch. Aromsmör. Gott.
Ringer till Jysk i Täby efter lunch. Man kopplas sinnrikt fram genom att säga postortens namn. Jag säger "Täby", den mekaniska rösten svarar "Stenby, Västerås". Jag gör om proceduren och uttalar "Täby" så tydligt som möjligt. "Förlåt, jag förstår inte", svarar rösten. Jag har hamnat i en mardröm där det moderna samhällets avigsidor radas upp från a till ö.
Jag säger "Täby" ytterligare en gång, nu svarar rösten "Täby, vill ni bli kopplad till butiken, säg koppla". Jag säger "koppla" och plötsligt är jag där, på Jysk i Täby. Det är fantastiskt men vitrinskåpen har inte kommit, kanske i morgon. De kan inte säga säkert.
Eftermiddagen har varit mycket fin.
Det kanske är en eftermiddag som länge kommer att leva kvar i minnet.
Men det är det inte.
Nu har jag redan glömt den.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida