fredag, september 18, 2009

Familjen Ashton

Jag har köpt hela serien "Familjen Ashton" på DVD - 52 avsnitt om hur 2:a världskriget påverkar livet för en familj i Liverpool. Serien gick 1970 - 72 och jag minns den som fantastiskt bra. När jag nu ser om den är det bara att konstatera att jag minns rätt. Däremot kommer jag inte ihåg att Jean Ashton, modern i familjen spelad av Shelagh Fraser, dog redan i avsnitt 32. Några år senare spelade hon Luke Skywalkers faster i den första Star Wars filmen. Även där dör hon, mördad av Darth Vaders stormtrupper. Dog på riktigt gjorde hon år 2000. Man kan nog säga att Jean Ashton är familjens nav. Hur de resterande 19 avsnitten ska förlöpa utan henne blir svårt att förstå. Det sägs att Shelagh Fraser och Colin Douglas, hennes make Edwin Ashton i serien, inte tålde varandra i verkligheten. Och kanske är det lite stelt mellan dem. De ler stela leenden och går runt som eldgafflar. Men det är möjligt att jag misstar mig. Det är inte första gången i så fall. Vi hade en granne, sedan länge utflyttad från området, som jag tyckte var en riktig typ. Han visade sig vara hur trevlig som helst. Så visst är det lätt att ta fel. Nu ska jag börja på avsnitt 34. Det känns härligt att ha så många kvar. En intressant karaktär har långsamt glidit in i handlingen. Det är doktor Ian Mackenzie spelad av John Nettles (kommissarie Barnaby i Midsomer Murders). Han verkar vara kär i yngsta dottern Ashton, Freda. Hon är mer tveksam. Eller är det hon som är kär och han som är tveksam? Möjligen får de varandra på slutet ändå. Hur ska det gå för David och Sheila, Margret och John, Philip, Sefton, Tony, Mrs. Porter och alla de andra? Svaret finns i avsnitt 52. Där knyts alla lösa ändar ihop och stoppas ner i en säck. Denna slängs sedan ner i floden Mersey och flyter ut på Atlanten där den guppar vidare mot ett okänt öde. Jag noterar att dagarna blir kortare och kortare, nu mörkt redan 19.30. Men det är fina dagar, inte alls som i krigets Liverpool. Det är faktiskt underbara dagar med en höstsol som smeker landskapet. I morgon går jag ner till Vallentunasjön och tittar efter den där säcken. Större under har hänt.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida