torsdag, september 29, 2011

Dagbok: Torsdag 29 september

Tidningen har kommit i god tid två morgnar i rad, det är glädjande.
Fortfarande letar Fantomen efter Diana Palmer i Rhodias statsfängelse. De är nu så nära varandra att man vill skriksjunga "Öppna din dörr" men det går ju inte eftersom hon är inlåst i en cell.
Temperaturen 07.00 är 13,3 grader. Inne är den 22,2 grader. Ännu är inte luftvärmepumpen igångsatt och inga element är på.
I slutet av september 1966 var det däremot kallare. Enligt min morfars dagboksanteckningar var det minus 4 den 27 september, "den kallaste septemberdagen på 100 år", skriver han.
Jag har inget minne av den dagen men jag antar att jag gick till skolan som vanligt. Jag hade just börjat andra ring i den då nybyggda Tibbleskolan i Täby. Kommunens centrum höll på att byggas men skulle inte stå färdigt förrän två år senare.
Jag var förresten där samma dag som Täby C invigdes. Jag gick raka vägen in på Broddmans och köpte "Sweetheart of the Rodeo" med the Byrds, sen cyklade jag hem och spelade den. Jag har fortfarande LP:n kvar. En av de bästa låtarna heter "The Christian Life".

My buddies shun me since I turned to Jesus
they say I´m missing a whole world of fun
But I live without them and walk in the light
I like the Christian life

Promenad i Arningeskogen. Den svämmar över av orienterare som springer kors och tvärs på jakt efter de rödvita skärmarna. En tar sig tid och säger "hej", vi hejar tillbaka.
På eftermiddagen en kort utflykt till badet vid f.d. F2. Tornön ligger en bit ut. Tidigare var den, liksom platsen där vi står, militärt område.
En gammal arbetskamrat berättade en gång att det fanns några sommarstugor ute på ön, de kunde flygvapnets personal få låna vid behov.
Efter jobbet går jag upp till Jysk i Arninge. Vitrinskåpen har inte kommit, troligen dyker de upp med första leveransen i morgon förmiddag. Jag får ett visitkort med direktnumret till butiken så att jag inte behöver krångla med röststyrningen.
I sängaffären bredvid Jysk ligger en dam och boar in sig i en av de bekväma sovmöblerna. Jag tror först att det är en docka men det är en livs levande kvinna. Hon har glasögon och sträcker ut sig i full längd på bäddmadrassen.
Mörkt redan kl. 19.00. Temperaturen är 17, 5 grader.
Snart är denna dag slut och kommer aldrig mer tillbaka. Kanske tur för inte vill vi ha använda dagar i vår kalender.
Vi vill ha helt nya, ouppsprättade dagar.
En sådan kommer redan i morgon.

PS: låten skrevs av the Louvin Brothers som hette Ira och Charlie i förnamn och faktiskt Loudermilk i efternamn.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida