tisdag, juli 21, 2009

Beggars Banguet

1970 köpte jag Rolling Stones LP "Beggars Banquet". Jag köpte den ute i Farsta eftersom där fanns en affär som sålde skivor billigt. Den låg i en källarlokal på en gata en bit bort från T-banestationen. Affärsinnehavaren var mycket trevlig. Han frågade om jag gillade Stones och jag svarade "ja". Det här var på våren, jag hade precis börjat läsa engelska på universitetet. Jag var ganska bra på engelska. Jag hade ett stort ordförråd efter några års trägna studier av musiktidningarna "Melody Maker" och "New Musical Express". Jag fick skivan i en påse och började gå tillbaka mot T-banan. "Välkommen tillbaka", sa affärsinnehavaren. Han var en musikentusiast som öppnat skivaffär. "Det ska jag göra", svarade jag men det blev aldrig av. Tunnelbanan ringlade fram mellan stationerna. Tåget hade gröna vagnar. De södra förorterna var som vita fläckar på min karta. Jag steg av vid Odenplan och tog bussen till Östra station. Möjligen hette bussen 44 eller 67 och möjligen var det en dubbeldäckare av engelsk typ. Det här var innan T-banelinjen till Mörby C fanns. Inte ens 50-kortet fanns. Det fanns däremot andra typer av månadskort som gällde på vissa speciella sträckor för tåg och bussar. På mitt kort stod stämplat "Galoppfältet - Stockholm Östra". Konduktören kom förbi. Han tittade på kortet och undrade därefter varför jag inte använde övergångsbiljetten till de ovan nämnda bussarna. Jag hade ju köpt den tillsammans med mitt månadskort. Jag svarade "det har inte blivit av". Den rätta anledningen var att jag inte förstod hur biljetten skulle användas och att jag ville inte framstå som dum i huvudet. Konduktören sa "jaså" och tyckte säkert att jag var det ändå. Resten av resan gick bra. Det gamla Roslagståget stannade vid Galoppfältet. Jag gick hem, knäppte på stereon och la skivan på tallriken. "Beggars Banquet", en klassisk LP, kanske bland det bästa som Stones gjort tillsammans med "Let it Bleed", "Sticky Fingers" och "Exile on Main Street". De stod på toppen då. Jag gör det nu om det kan vara till någon vägledning.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida