söndag, juli 19, 2009

Var är jag?



Och i vilken riktning ska jag förflytta mig? skulle nästa fråga kunna bli. Nu för tiden finns ju utmärkta hjälpmedel av hightech typ så det här bör inte vara något större problem. Är man ändå tveksam (och kanske inte har tillgång till dessa hightech hjälpmedel), rekommenderas man att göra som gossen på bilden ovan. Norr, söder, öster och väster, det är hur enkelt som helst. Illustrationen är förstås tagen ur "Folkskolans geografi" som redan berättats om nedan. Och återigen får jag tillfälle att säga: så enkelt allting var förr. Därmed inte sagt att allting var bättre. Det var det ju inte. En del aktiviteter var sämre för att inte säga rent omöjliga att hålla på med. Att blogga till exempel, det gick inte alls. På 1950-talet kunde jag inte ens drömma om att blogga. Jag drömde om andra saker istället; modellflygplan, ett par nya hockeyrör, en spännande bok av Jules Verne; speciella muffins med russin i från Fribergs konditori i Roslags-Näsby drömde jag ofta om men aldrig om att blogga. Vad skulle fröken ha sagt om man räckt upp handen och frågat om man fick gå och blogga? Hon skulle ha tolkat det hela mycket negativt, som om bloggning var något skamligt och osunt, något som man helst inte talade högt om. Det hade blivit utvisning från klassrummet och säkert också ett allvarligt samtal med målsman. "Thomas säger att han vill blogga, han har ingen som helst skam i kroppen". Men nu gör jag ju det varje dag. Nästan i alla fall. Jag försöker hålla igen. Det går inte att ha roligt jämt, lite måste man spara sig. Fortfarande vet jag inte i vilken riktning jag ska gå. Jag måste vänta till klockan tolv i morgon och ställa mig med solen i ryggen. Först då vet jag svaret.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida