fredag, september 30, 2011

Dagbok: Fredag 30 september

30 september, månadens sista dag. Helge har namnsdag. Temperaturen är 12,1 grader.
I förordet till "Poeter på resa" (1959), skriver Birger Norman att ".. en resa från Uppsala till Sigtuna kan också vara poetiskt fruktbar".
Varför inte en resa mellan Vallentuna och Täby?
Den gör jag på morgonen, åker som vanligt via Ormsta men där har bommarna hängt sig så jag vänder och kör ut en annan väg vilket gör att jag kommer fem minuter för sent till jobbet.
Men ingen säger något, vi är snälla mot varandra.
Vi är ju de Fyra Musketörerna, idag dock bara tre.
Helge är ett norskt namn som betyder "hängiven åt gudarna". Det är på håll släkt med Oleg.
Jag var på håll släkt med Märta Bengtsson. Hon var min mormors kusin och arbetade hela sitt liv på Åhlén & Holm.
Mitt på dagen äter vi schweitzerschnitzel, den är faktiskt inget vidare.
Upp på Jysk efter jobbet, vitrinskåpen har kommit. Tar med dem ut i bilen på en pirra som jag sedan går upp med till butiken igen.
Hem, gör pizza. Bottnen blir lite torr.
Oerhört varmt ute, det talas om att tyskvärmen är på väg. Jag trodde att den redan var här.
En av mina vänner på Facebook har fyllt år, det missade jag. Gratulerar i efterskott.
Dagens datum markerar slutet på september månad. I morgon en ny månad - oktober.
Revolutionsmånaden, den röda månaden. Oktoberrevolutionen utbröt dock först i början av november 1917.
Kryssaren Aurora sköt första skottet.
På det hela taget har denna vecka gått mycket bra. I det långa loppet passerar den förstås helt obemärkt och det är inget att göra åt det.
Det är precis som det ska vara.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida