fredag, november 11, 2011

Dagbok: Fredag 11 november

I den relativt varma höstmorgonen, dyker den äldre mannen i träningsoverall åter upp i Ormsta. Jag har missat honom några dagar. Han bär skärmmössa och glasögon. Hur gammal kan han vara? Kanske 70, det är ju ingen ålder.
I Arninge ligger en grön SL-buss framför oss. Den svänger vänster in på Hantverkarvägen och försvinner. Normalt är SL-bussarna röda eller blå, den här måste vara inhyrd någonstans ifrån.
Jag började läsa "Klasskämpen" av Svante Foerster igår kväll. Jag har försökt läsa den förut, kanske går det bättre nu.
Upptakten är lovande; huvudpersonen tar T-banan från Hökarängen in till Stockholm City. Han ska börja ett nytt liv.
Romanen utkom 1964. Dess fortsättning heter "Förälska mig".
Korrigering: det är ingen egentlig fortsättning utan en fristående roman skriven i samma stil. Favoritcitat ur den:
Han uppvaktar för tillfället en flicka som heter Gerd. Efter den tyske fältmarskalken Gerd von Rundstedt.

Favoritcitat ur diktsamlingen "Schackspelarna i Gorkijparken" (1969):
Hållplatsen Sturegatan flyttas till Sturegatan och benämnes Valhallavägen.
Mot Tibblekyrkan står en JLG lift från Cramo uppställd. Någonting ska göras med väggen.
Täby Centrum är helt annorlunda nu än när jag växte upp. Då fanns det inte alls.
På en busshållplats står en kvinna och joggar på stället, det ser konstigt ut.
De många små iaktagelsernas bäck blir till slut en outhärdligt lång å.
Talmystik: 11-11-11, kl. 11.11. Något drastiskt kunde ha inträffat men gjorde det inte. När jag såg på klockan var den redan över 13.00.
Ibland tittar solen fram, ibland inte. Å andra sidan finns den ju alltid där, det är en trygghet.
Jag längtar efter blodapelsiner och torkade fikon från Smyrna. De kommer snart.
Jag längtar efter Sven Tumba. Han borde ha varit med igår och satt några puckar i den tjeckiska kassen.
Dagen går mot sitt slut. Inte så mycket har hänt men det som faktiskt har hänt glömmer vi aldrig.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida