fredag, oktober 21, 2011

Dagbok: Fredag 21 oktober

Kall morgon, nollgradigt. Börjar bli dags att slänga på däcken. Gör det på måndag.
Tidningen är försenad. Hopplöst.
Iväg till jobbet. Minusgrader på bilens display.
Morgonkaffe, iväg igen. Täby Kyrkby, därefter mot Enebyberg. Ser på tillbakavägen att all den snö som i vintras forslades till en förvaringsplats bredvid E18 mellan ICA Stop och Hägernäs, nu äntligen har smält. Den låg hårt packad under hela sommaren.
Snart dags igen för nya snömassor.
Köttfärssoppa till lunch. Jag fick i uppgift att köpa gräddfil i Åkersberga, det glömde jag bort. Den var mer som en gryta än en soppa. I den fanns förutom köttfärs, lök, morötter, potatis, vitlök och krossade tomater.
Är imponerad av en kollegas Iphone. Med den går det att ta bilder som ser ut som gamla 6X6 bilder med svarta ramar runtomkring. Hemligheten ligger förstås i en nerladdad app.
Tog själv liknande fotografier för 30 år sedan med min Rolleiflex. Dumt nog sålde jag den.
Kanske ska jag ha en Iphone. Eller en Android. Jag vet inte vilket, jag kan inte bestämma mig.
Tid finns ännu, bindningstiden på min gamla telefon går ut först i mars.
De vanliga aktiviteterna på eftermiddagen. Hemgång 16.00.
Stannar till på Coop och köper kattsand, den är billig och bra. Hemmagjord pizza till middag.
Klockan är nu 19.19. Jag gillar det klockslaget, det har en speciell rytm. Ungefär som 12.34. Eller 15.16.
Känner mig förkyld men ändå inte riktigt. Förkylningen vill inte bryta ut ordentligt. Bläddrar i STF:s årsskrift från 1936. Carl Fries har varit uppe på Kroppefjäll i Dalsland där jag också har varit. Jag har även sett den sjö, Nyckelvattnet, som han nämner.
Förr gick en järnväg mellan Uddevalla och Bengtsfors, den var smalspårig och hette Lelångenbanan. En annan järnväg till Bengtsfors, DVVJ, utgick från Mellerud. Den fortsatte sedan till Årjäng och Arvika. Båda järnvägarna hade varsin station i Bengtsfors, de ville inte blanda sig med varandra.
Natten har svept ner från trädtopparna och andats ur sig sitt mörker. I morgon kommer ljuset tillbaka, då är det lördag.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida